werving-en-selectie-is-net-als-vissen

Blijven vissen in dezelfde vijver werkt niet, verander van vijver én vis in meerdere vijvers.

Waar vind je goede medewerkers?

Enkele maanden geleden sprak ik met de financieel directeur van een bouwbedrijf en hij vertelde mij dat ze veel moeite hadden met het vinden van goed gekwalificeerde medewerkers. Als financieel directeur was hij mede verantwoordelijk voor P&O en daarmee de werving & selectie en hij brak zijn hoofd over dit thema.

Toen ik hem vroeg op welke wijze ze nieuwe medewerkers zoeken, gaf hij mij aan dat ze vacatures op hun eigen website plaatsen. Ik vroeg hem ‘denk jij dat werkzoekenden dan specifiek op jullie website gaan zoeken naar vacatures’? Waarom hij antwoordde ‘geen idee eigenlijk, we hebben het altijd zo gedaan’.

Effectieve tips voor werving 

Ik gaf hem als tip om meer wervingskanalen te gaan gebruik en de vacatures te plaatsen op vacaturesites en in het bijzonder op de website van Indeed.nl.

Toen ik hem een aantal maanden later sprak vertelde hij mij dat ze gemiddeld 25 sollicitaties meer ontvingen per vacature dan daarvoor. Over de kwaliteit van de sollicitanten was hij erg te spreken.

De moraal van dit verhaal

Het is belangrijk om meer én andere wervingskanalen te gebruiken op het moment dat je er niet in slaagt om goed gekwalificeerde medewerkers te vinden.

Vandaar de metafoor: ‘Werving & selectie is net als vissen, blijven vissen in dezelfde vijver werkt niet, verander van vijver én vis in meerdere vijvers tegelijk’. Bekijk je wervingskanalen dus als visvijvers en zoek de beste vijvers uit, hengelen maar…

Wat kunnen we hieruit leren?

  • Publiceer je vacatures nooit via één kanaal
  • Verander van wervingskanaal als je te weinig reacties ontvangt én (nog beter) gebruik meerdere wervingskanalen
  • Plaats je vacatures altijd (!) op Indeed.nl
  • Verdiep je in je doelgroep, waar zoekt je doelgroep vacatures?

Veel gebruikte kanalen om vacatures te plaatsen zijn:

  • Jobboards zoals Nationale Vacaturebank en Monsterboard
  • Vacaturezoeksites zoals Indeed
  • LinkedIn:
    – delen van vacatures in je netwerk (let op: vacatures verdwijnen soms snel naar beneden op de tijdslijn)
    – delen van vacatures in specifieke groepen
    – het betaald plaatsen van vacatures via de vacaturetool (zeer effectief als je doelgroep actief LinkedIn gebruikt)
  • Facebook
  • Vakbladen
  • Je eigen website of je eigen werken-bij-website
  • Specifieke websites voor vacatures in bepaalde branches

Welke kanalen gebruik jij voor je werving & selectie?

Afbeelding: pixabay