blije medewerkers

Wie wordt er nou niet blij van een fijne werksfeer, gezellige collega’s en van blije medewerkers?

Een medewerker die met veel plezier naar zijn werk gaat, draagt bij aan de klanttevredenheid en dus tot een betere omzet. Het succes van je organisatie zit echt in tevreden medewerkers.

Maak echt waar wat je zegt

Zorg er voor dat je echt waar maakt wat je zegt. We zien in veel organisaties uitspraken als: ‘De medewerkers zijn het visitekaartje van ons bedrijf’ of ‘Werken bij ons, betekent werken in een hecht team’.

Als je deze uitspraken doet, zorg er dan ook echt voor dat je hier aandacht aan geeft want er is niets zo teleurstellend dan na je eerste werkweek erachter komen dat het bedrijf waar je gesolliciteerd hebt, helemaal niet zo blijkt te zijn als jou is verteld in de sollicitatieprocedure.

Als je beweert dat medewerkers het visitekaartje van je bedrijf zijn, schenk hier dan ook aandacht aan. Ga met medewerkers in gesprek en zorg er ook écht voor dat zij het visitekaartje van je bedrijf zijn.

Zorg voor een fijne en het liefst een inspirerende werkplek. Een goed verlichte en opgeruimde werkplek met een goed klimaat en een goede luchtvochtigheid. Een plek om te ontspannen met een boek, spelletje, tijdschrift, krant of iets anders, zodat medewerkers daarna weer met frisse concentratie aan het werk kunnen.

Het effect van blije medewerkers

Blije medewerkers zorgen voor een goede sfeer in je organisatie en blijken creatiever te zijn. Zij werken beter samen en voelen zich trots en verantwoordelijk om voor het bedrijf te mogen werken. Zij weten dat ze gewenst zijn en doen daarom extra hun best om bij te dragen aan het bedrijfsresultaat.

Ook wanneer een klant buiten werktijd nog een beroep doet op één van je medewerkers, wordt hier gehoor aan gegeven. Blije medewerkers zorgen dus voor blije klanten en de medewerker wordt op zijn beurt weer blij van een blije klant.

Deze medewerkers geven je meer zekerheid door het werkgeluk wat zij ervaren, dan controle ooit kan bieden. Er is dus niets zo succesvol voor je organisatie als het hebben van blije medewerkers.

Het vrijdagmiddag gevoel ervaren op gedurende de hele week

Ja… stel je dat eens voor… medewerkers die de hele week het vrijdagmiddag gevoel ervaren. Ook dit gevoel hoort bij een blije medewerker. En hier kun jij aan bijdragen. Want het hebben van blije medewerkers begint bij het voeren van een goed personeelsbeleid. Je wilt een werkgever zijn waar iedereen het leuk vindt om voor te werken?

Zorg er dan voor dat je medewerkers het gaaf vinden om voor je te werken. Dit kun je bereiken door een goed introductiebeleid, een bloemetje op de eerste werkdag, humor op de werkvloer maar ook transparantie, een goede interne communicatie en het naleven van de HRM-regels worden gewaardeerd door medewerkers. Net zoals een transparante beloning en mogelijkheden om door te groeien.

De sleutel van deze voorbeelden is aandacht. Een medewerker die veel aandacht krijgt, is blij. En weet dat alle werkdagen net zo leuk zijn als vrijdag.

Maar die aandacht krijgen onze medewerkers toch wel?

Dit krijgen wij dan vaak te horen van een ondernemer of (HRM)-professional. Toch blijkt de waarheid vaak hard te zijn als je navraag doet bij medewerkers.

Ga bij jezelf eens na hoe jij graag behandeld zou willen worden. Geef jij je medewerkers dit? Probeer vaker met je medewerkers in gesprek te gaan en geef in je personeelsbeleid invulling aan deze aandacht.

Heb ik je weten te inspireren? Let me know!