strategisch-hrm

Hebben je medewerkers hiervoor de juiste kennis, skills en ervaring? Of is er iets anders nodig?

In mijn werk als HR-expert heb ik altijd veel aandacht voor de organisatie van de toekomst en strategisch HRM

Nu zul je misschien denken: organisatie van de toekomst? We leven toch nu? Het is bij het vormgeven van je HRM echter heel belangrijk om nu te werken aan de organisatie van de toekomst. Dan werk je namelijk aan strategisch HRM-beleid.

Waar wil je met je organisatie over 5 jaar staan?

Dat is de vraag die ik ondernemers stel. En vervolgens ‘wat is daarvoor dan in het hier en nu nodig?’ ‘Wat zijn de ontwikkelingen waarmee je te maken hebt en waar je op in moet spelen’? Automatisering, digitalisering, nieuwe product/markt combinaties etc. Jij wilt met je organisatie de boot toch niet missen? Sterker nog: jij wilt toch ook op de troepen vooruit lopen?

Ik start altijd met het maken van een organisatieanalyse

Waarom ik dit doe licht ik graag toe aan de hand van een voorbeeld.

Ken je Oad? ‘je ziet ons ook overal’ was vroeger de slogan. Toch was er een grote kans geweest dat je ze nooit meer had gezien. Oad was één van de grootste reisorganisaties van Nederland met eigen ‘Globe’ reisbureaus en circa 1400 medewerkers. Door het te laat investeren en inspringen op ontwikkelingen in de markt (zoals online boekingen) zijn ze onvoldoende in staat geweest om de organisatie anders vorm te geven, een ander type medewerkers aan te trekken om daarmee de online ontwikkelingen te kunnen bijhouden. Met als gevolg dat de reisbureaus niet meer kostendekkend waren en vervolgens failliet zijn gegaan en de hele organisatie hebben meegetrokken in het faillissement.

Welke lering kun je hieruit trekken?

Het is erg belangrijk om vooruit te kijken, kansen en bedreigingen in kaart te brengen en hierop vroegtijdig te anticiperen. Jouw medewerkers en dus je HRM-beleid zijn hierin een belangrijke schakel. Een organisatieanalyse helpt je om heel snel een blauwdruk te krijgen van je organisatie waardoor je snel kunt zien waar je focus op moet liggen zodat je je HRM-beleid hierop afstemt. Vroegtijdig anticiperen op ontwikkelingen is de sleutel om een organisatie succesvol te houden of nog succesvoller te maken.

Beantwoord voor jezelf eens onderstaande vragen:

  • Waar wil jij met jouw organisatie over 5 jaar staan?
  • Wat is daarvoor hier en nu nodig?
  • Kun je met je huidig medewerkers deze ambitie waar maken?
  • Welke kennis, skills en ervaring heb je wellicht nodig als aanvulling?
  • Wat zijn sterke en zwakke punten in je HRM-beleid en organisatie?
  • Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen die er op je af komen?
  • Ben je daar klaar voor?

Door voor jezelf deze vragen eerlijk te beantwoorden krijg je al meer richting in welke thema’s de komende jaren belangrijk zijn. Vanuit daar kun je de focusgebieden voor HRM benoemen. Op deze manier zet je de eerste stap om te werken aan een strategisch HRM-beleid: HRM in lijn met je organisatie.

Wat ga jij doen met de antwoorden die je op de vragen hebt geformuleerd? 

De kennis en ervaring die ik heb opgedaan door mijn werk als HR-expert kom je stap voor stap tegen in mijn coaching en advies. Ben jij ondernemer of HRM-er en heb jij hulp of ondersteuning nodig om succesvoller te zijn in je HRM? Klik hier om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.

Gratis online training voor HRM-ers

Ben je benieuwd geworden naar mijn werkwijze? In mijn programma neem ik je in 7 stappen mee naar succesvol HRM. Check hier mijn (gratis) online training voor HRM-ers.