Laatst liep ik op te ruimen en kwam ik een notitieboekje tegen, waarin allerlei notities staan.

In de afgelopen jaren heb ik vele HR-professionals mogen coachen en begeleiden in hun stappen naar succesvol HRM. Ik noteerde allerlei dingen uit de vele gesprekken die ik heb mogen voeren en in deze blog vertel ik je er meer over.

Twee soorten HR-Professionals

Wat me elke keer weer opvalt is dat er eigenlijk twee soorten HR-professionals zijn. Zij die hun eigen plannen maken, en zij die zich onderdeel laten zijn van de plannen van anderen en van de organisatie. De verschillen zijn:

Proactief

  • Ik creëer mijn eigen functie, plan etc..
  • Ik heb de regie en heb m’n doelen en prioriteiten heel helder voor ogen
  • Ik leer en groei constant
  • Ik neem initiatief en zet verandering in gang
  • Ik zie de uitdagingen van de organisatie nu en in de toekomst en speel hier op in
  • Van feedback leer ik en zo ontwikkel ik me weer verder 
  • Ik geeft ongevraagd advies en kijk vooruit

Reactief

  • Het overkomt me allemaal en ik lijd onder mijn probleem
  • Ik word geleefd in de waan van de dag en blus alleen maar brandjes
  • Ik blijf in de administratie hangen
  • Ik geef alleen advies of laat van me horen als er iets gevraagd wordt  
  • Ik kom in actie als iemand iets aan me vraagt
  • Ik ben vaak te laat óf nog net op tijd
  • Ik laat de regie of verantwoordelijkheid over aan een ander

Begrijp me niet verkeerd, als HR-professional moeten je plannen natuurlijk in lijn zijn met de organisatieplannen. Daarnaast horen ze bij te dragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. Maar als jij niet je eigen HR-plan en HR-strategie hebt, dan ga je uitvoeren wat anderen van je willen. Eigenlijk zet je dan je expertise niet meer in en word je volgzaam en reactief.

Vertrouwen, mindset en regie

Ik schrik er elke keer weer van als dit de situatie is. En ik vraag dan ook vaak ‘jij bent toch de HR-professional?’ Wat maakt dan dat jij je opstelt en onderschikt aan de ander en volgzaam doet wat er van je verwacht wordt? Waarom maak jij je eigen plan niet en laat je niet zien dat jij de HR-professional bent?

Het verschil zit ‘m heel erg in de vertrouwen, mindset en regie. Want om die pro-actieve HR-professional te zijn, moet je vertrouwen hebben. In jezelf, in je HR-kennis etc. Als je het verschil wilt maken, dan zul je meer van die positieve mindset en regie moeten krijgen. Dan moet je de kansen en mogelijkheden om je verder te ontwikkelen aangrijpen.  

7 transformaties om als HRM-er succesvol te zijn

Wil jij weten wat de 7 transformaties zijn die je moet maken om als HRM-er succesvol te zijn? Volg dan mijn gratis online training en ontdek:

  • Wat het geheim is van succesvol HRM
  • Welke fouten veel HRM-ers maken waardoor ze niet verder komen
  • De strategie van alle succesvolle HRM-ers die gaan voor topresultaat
  • Met welke shift in je mindset je mooie groeistappen zet
  • Welke 7 transformaties jij moet doorvoeren als HRM-er om structureel succes te hebben 

Meld je hier aan