ongewenst-verloop-9-redenen-waarom-goede-medewerkers-opstappen

Je bent ondernemer van een MKB-bedrijf. Je rijdt met je favoriete muziek op de radio naar kantoor.

 

De zon schijnt en de vogels fluiten. Het belooft weer een mooie dag te worden

Als je op de zaak bent, wens je iedereen een goedemorgen en start je met een lekkere kop koffie op je kantoor. Het is de laatste week van de maand en één van je favoriete medewerkers vraagt of je vandaag nog even tijd voor hem/haar hebt. Jazeker, is je reactie en je medewerker gaat tegenover je zitten.

Hij of zij vertelt je dat hij of zij een nieuwe baan heeft gevonden bij een andere organisatie en bij deze zijn baan opzegt bij jouw organisatie. In één klap wordt deze mooie dag een zwarte dag. Professioneel reageer je op het besluit maar van binnen ben je zwaar teleurgesteld.

Doen we iets verkeerd?

Wat doe ik verkeerd? Kunnen we hem of haar meer salaris geven om hem te behouden? Ik probeer het iedereen naar zijn of haar zin te maken, maar waarom vertrekt hij of zij dan toch? Als die rotte appel zijn ontslag had aangevraagd, was je niet zo terneergeslagen. Maar deze medewerker wil je echt niet missen. Toch accepteer je zijn besluit.

Waarom je beste medewerkers opstappen en je ongewenst verloop hebt

Er zijn verschillende redenen waarom je goede medewerkers je organisatie verlaten. Er is één ding dat zij gemeen hebben: A A N D A C H T.

De meest voorkomende redenen waarom je beste kapitaal de organisatie verlaat hebben wij voor je op een rijtje gezet

1. Te weinig betrokkenheid van management of leidinggevenden bij medewerkers

Weet wat er leeft onder je medewerkers. Zorg voor afwisseling tussen professioneel en menselijk leiding geven. Weet wat je medewerker bezig houdt; leef mee in mooie en minder mooie tijden.

2. Teveel Overwerken

Het is een grote verleiding om goede medewerkers voor alles in te zetten. Zorg er voor dat overwerken niet alleen voor je goede medewerkers geldt. Zorg daarnaast voor een goede en passende compensatie en/of beloning.

3. Onvoldoende belonen van prestaties

Kleine moeite, grootste gebaar. Denk aan een compliment, een schouderklopje of een kaartje. Maar zorg er ook voor dat medewerkers die al lang bij jou in dienst zijn, ook voldoende salarisstappen maken. Beloon marktconform en naar waarde.

4. Gebrekkige interne communicatie waardoor medewerkers zich te weinig betrokken voelen

Zowel in goede als minder goede tijden van de organisatie blijven je medewerkers graag op de hoogte van ontwikkelingen. Betrek ze bij de organisatie doelstellingen, afdelingsdoelstellingen en houd ze op de hoogte van interne en externe ontwikkelingen.

5. Afspraak is geen afspraak

Medewerkers houden er niet van als jij niet nakomt wat je afspreekt, zorg er daarom voor dat afspraak ook afspraak is. Dus: zeg wat je doet en doe wat je zegt.

6. Niet investeren in opleiding en ontwikkeling

Als je niet investeert in het opleiden en ontwikkelen van je medewerkers of alleen investeert in vakgerichte opleidingen, dan loop je het risico dat goede medewerkers opstappen naar concurrenten die dit wel doen of beloven. Zorg voor voldoende opleiding en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling als daar behoefte naar is. Medewerkers die graag meer uit zichzelf willen halen, moeten daar de kans voor krijgen.

“Voorkom ongewenst verloop en investeer in beter personeelsbeleid”

7. Je geeft te weinig vertrouwen

Geef je medewerkers altijd veel vertrouwen. Ook als er een keer iets mis gaat, is dat een leermoment. Blijf daarom in gesprek met je medewerkers. Zorg voor een goede gesprekkencyclus zoals ontwikkelingsgesprekken, functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken.

8. Verkeerde rolmodellen onder management en leidinggevenden, dus het slechte voorbeeld

Goed voorbeeld doet volgen. Slecht voorbeeld doet ook volgen. Geef daarom dus het goede voorbeeld. Gedraag je in de organisatie zoals jij dat ook van je medewerkers verwacht.

9. Beloftes die zijn gemaakt bij aanname worden niet waar gemaakt

In sollicitatieprocedures worden soms mooie beloftes gedaan die niet waar gemaakt kunnen worden. Of er wordt een ander beeld van de organisaties geschetst dan de werkelijkheid. Voor medewerkers is dit vaak de reden om op te stappen en snel verder te gaan naar een andere organisatie.

Wat je kunt doen om ongewenst verloop te voorkomen en goede medewerkers te behouden

Medewerkers houden van aandacht maar hebben het ook écht nodig. Zorg er dus voor dat je niet in bovenstaande valkuilen stapt en dat dit jou niet overkomt. Buig bovenstaande vertrekredenen om naar tips en doe je voordeel ermee en voorkom ongewenst verloop.

Dit alles begint bij een goed werkend HR-beleid dat afgestemd is op de organisatiedoelstellingen

Om je hierbij te helpen hebben wij een speciale HRM-scan ontwikkeld. De HRM-scan is een concrete en praktische analyse op maat voor jouw organisatie. Op basis van gegevens, informatie, analyse en interviews brengen wij jouw organisatie in beeld. Je kunt zelf aan de slag met de uitkomsten of gebruik maken van onze dienstverlening.

Laat ons de HRM-scan uitvoeren en krijg: 

  • Een blauwdruk van de huidige situatie, wat is er goed en wat kan er beter
  • Een praktisch rapport met een plan van aanpak om HRM binnen de organisatie te verbeteren
  • Een prioriteitenoverzicht voor de juiste prioritering in het plan van aanpak en hoe dit aangepakt kan worden
  • Focus! We benoemen de HRM-focusgebieden die voor jouw organisatie van belang zijn en laten je zien welke acties belangrijk zijn
  • Strategie en resultaat, want door systematisch aan professionalisering van je HRM te werken krijg je de beste resultaten

Klik hier voor meer informatie over de HRM-scan of neem contact met ons op.