een-koning-krijgt-het-volk-wat-hem-toekomt

Je medewerkers zijn als je spiegel. Ze vertellen je precies hoe jij er met je bedrijf voor staat.

De manier waarop jij met ze omgaat, die zie je terug in je medewerkers

Alle keuzes die jij of de organisatie in het verleden hebt gemaakt, hebben geleid tot dit resultaat. Sterker nog: je organisatie en je medewerkers zijn het resultaat van de keuzes die je hebt gemaakt of juist de keuzes die je niet hebt gemaakt. Een koning krijgt dus écht het volk wat hem toekomt.

Wil je andere resultaten dan je nu hebt behaald?

Wil jij ‘ander volk’ of ‘beter volk’? Maak dan andere keuzes.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Wil je andere resultaten? Kom dan in actie en kijk wat vaker in de spiegel. 

Om te weten wat er speelt in de organisatie en waar behoefte aan is, zul je onderzoek moeten doen. Medewerkers houden jou deze spiegel voor. Dit kun je bereiken door:

  • Vaker met de medewerkers in gesprek te gaan door eens een kop koffie te drinken of te vragen hoe het weekend was. Zo weet je beter wat er leeft (ook privé) en kun je daar op inspelen.
  • Periodieke personeelsgesprekken te voeren zodat je met medewerkers in gesprek kunt over het functioneren van de medewerker en verbetering van je medewerkers maar ook de organisatie voor de toekomst.
  • Een andere manier van leiding geven te hanteren. Geef medewerkers meer verantwoordelijkheden en delegeer meer werkzaamheden.
  • Onderzoek te doen naar de medewerkertevredenheid in je organisatie door het uitzetten van een enquête of een medewerkertevredenheidsonderzoek.

Naast deze aspecten, spiegelen medewerkers ook jouw gedrag

Als je wilt dat medewerkers zich zo gedragen als jij je gedraagt, geef dan ook het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet namelijk (goed) volgen.

Spiegelen en goed werkgeverschap bepaalt dus het succes van je organisatie

Organisaties die een goed afgestemd personeelsbeleid hebben doen het veel beter. Organisaties die regelmatig in de spiegel kijken door continu met de medewerkers in gesprek te zijn en blijven, presteren veel beter.

Hierdoor draagt het personeelsbeleid bij aan het succes van de organisatie. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug bij organisaties die awards winnen als beste werkgever zoals het ‘Beste Werkgevers Keurmerk’: Nederlands grootste, onafhankelijke keurmerk voor goed werkgeverschap. De beste werkgevers van Nederland:

  • Hebben 50% meer sollicitanten.
  • Hun medewerkers zijn 13% meer betrokken, 21% productiever en 10% innovatiever.

Wil jij goed werkgeverschap en ook beter presteren?

Ons E-book ’50 supertips voor beter HRM’ kan je richting of op een podiumplek brengen en ervoor zorgen dat jij als goed werkgever ook het volk krijgt wat jou toekomt. Download ons E-book hieronder.

Een koning krijgt het volk wat hem toekomt