introductie

Gedoemd te mislukken. Een goed begin van een introductie is écht het halve werk in je bedrijf.   

 

Een op de 25 ontslagnemers geeft aan te zijn vertrokken vanwege de slechte ontvangst en 22 procent van de nieuwe werknemers verlaat de organisatie binnen 45 dagen. Je wilt toch niet dat dit jou overkomt?

 

Geef daarom veel aandacht aan het introductiebeleid in je organisatie.

 

Introductie tip 1: Houd het vuurtje brandend

Tijdens de sollicitatieprocedure heb je als organisatie en medewerker elkaar weten te verleiden en heb je verwachtingen gecreëerd. Na de aanname wordt de indiensttreding in gang gezet. Tussen dit proces en de startdatum zit vaak tijd. Zorg er voor dat je in deze tijd het vuurtje brandend houdt met je nieuwe collega door haar bijvoorbeeld een kaartje te sturen (‘Leuk dat je onze nieuwe collega wordt’), een bloemetje te sturen, uit te nodigen voor een afspraak of simpelweg een kop koffie te drinken.

Zo blijft het contact warm en weet de nieuwe medewerker dat zij welkom is en dat men rekent op zijn of haar komst. Hierdoor kijkt de nieuwe collega uit naar de eerste werkdag. Onboarding/Pre-boarding wordt dit tegenwoordig in vaktermen genoemd.

 

Introductie tip 2: De eerste werkdag

Zorg ervoor dat de eerste werkdag een feestje is voor je nieuwe collega. Hoe vaak begin je aan een nieuwe baan? Hoe vaak krijg je er een nieuwe collega bij? Niet dagelijks waarschijnlijk. Dit betekent niet dat je direct slingers op moet hangen maar geef de nieuwe collega wel het gevoel dat hij of zij meer dan welkom is. Er is één sleutel die hierin heel belangrijk is: duidelijkheid.

 

Duidelijkheid is de sleutel tijdens de introductie

Maar alles is al verteld in de sollicitatiegesprekken, toch? Dat kan kloppen maar houdt tijdens de introductie van een medewerker rekening met de kracht van de herhaling. Alles is nieuw voor hem/haar, dan is het niet zo gek als er dingen vergeten worden. Zorg naast duidelijkheid voor de nieuwe medewerker, ook voor duidelijkheid onder de huidige medewerkers.

Stel collega’s op de hoogte van hun nieuwe collega zodat zij hem/haar herkennen tijdens de rondleiding. Zorg ervoor dat er een werkplek geregeld is en dat de inlogcodes klaar liggen om direct aan de slag te kunnen. En zorg er vooral voor dat duidelijk is op wie de nieuwe medewerker terug kan vallen in deze beginperiode, in de vorm van een buddy. Zo heeft je nieuwe collega het gevoel dat hij of zij in een warm bad terecht is gekomen en welkom is.

 

Een warm bad gevuld met personeelsbeleid

Alles wat een nieuwe medewerker nodig heeft is het gevoel te hebben in een warm bad terecht te zijn gekomen. Zorg er daarom voor dat je personeelsbeleid hierop ingericht is.

Zorg voor een gedegen introductieprogramma, maak gebruik van checklists zodat er niets vergeten wordt en zorg ervoor dat de aangewezen buddy weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit levert je niet alleen in de beginperiode een gedreven medewerker op, maar ook de rest van zijn/haar loopbaan bij jouw organisatie.

Zorg er daarom voor dat niet alleen de introductie goed geregeld is, maar de rest van je personeelsbeleid ook. Evalueer daarom de introductie met je nieuwe medewerkers en neem evaluaties op in je gesprekkencyclus.

 

Evalueer de introductie met je nieuwe medewerkers

Een echte introductie is een proces dat gemiddeld zes tot twaalf maanden duurt. Zo lang duurt het dus dat een nieuwe medewerker echt geland is en zich onderdeel van de organisatie voelt. Check daarom hoe de nieuwe collega de introductieperiode ervaren heeft. Hoe kijkt hij/zij terug op de sollicitatieprocedure? Hoe was het contact in de tussenliggende periode? Hoe welkom voelde de nieuwe collega zich? En vooral: wat ging juist heel goed en welke zaken kunnen beter? Gebruik deze informatie om je personeelsbeleid nog beter in te maken voor de toekomst.

 

Wil jij je nieuwe medewerkers ook in een warm bad laten plonsen door een goede introductie?

Wij geven je hierover (en over nog veel meer) tips in de ‘checklist succesvol HRM in het MKB’. Download de checklist door te klikken op deze link en doe je voordeel met onze tips.