Hoe werkt HR in scale-up organisaties

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Is HR in een scale-up organisatie anders dan P&O in een traditionele organisatie? Ik zeg ja!

Er zit een wezenlijk verschil in PZ en P&O en HR en People & Culture management. Scale-up organisaties kijken op een andere manier tegen Human Resources aan, daarom is het een heel andere en vernieuwde tak van sport binnen het human resource vak.

Waar lopen scale-ups tegenaan?

De groeipijnen van scale-ups zijn vaak universeel en gaan over deze 6 thema’s :

  • Wie doet wat in het bedrijf – want dit verandert snel en veel medewerkers doen meerdere verschillende dingen.
  • De juiste mensen op de juiste plek – Hoe zorgen we ervoor dat we de beste mensen op de juiste plek hebben zitten, zodat we op het juiste moment kunnen gaan opschalen.
  • Communicatie – vaak weten medewerkers niet wat de plannen zijn en welke kant de organisatie op gaat.
  • Organisatiestructuur –  dit verandert namelijk continu, maar wat is de juiste structuur om de volgende sprong te maken.
  • Onduidelijkheid over het resultaat – wat verwachten we van wie? Er zijn vaak geen duidelijke KPI’s en de verwachtingen zijn bij medewerkers vaak onduidelijk.
  • Cultuur – Scale-up’s hebben vaak een geheel eigen cultuur, maar hoe kan de kracht van deze cultuur gewaarborgd worden bij verdere groei.

Met deze 5 tips kunnen scale-up organisaties veel meer ‘aan’ hun bedrijf werken in plaats van ‘in’ hun bedrijf:

  • Creëer ruimte voor de directie en/of eigenaar/eigenaren zelf – Maak hem of haar ‘vrij’ van dagelijkse taken. Als hij of zij de ruimte heeft om de volgende stap te zetten, groeit de organisatie automatisch mee.
  • Neem goede professionals aan – Voor bijvoorbeeld marketing, financiën of HR en blijf het er niet bij doen.
  • Help medewerkers in hun ontwikkeling – Coach ze, zodat ze mee kunnen groeien en hun volledige potentieel kunnen inzetten voor de organisatie.
  • Focus op de toekomst en de volgende groeifase – Zet in wat nodig is om klaar te zijn voor de volgende fase.

Mijn belangrijkste tip aan Scale-up organisaties: Neem HR serieus. Het is niet iets wat je er zomaar even bij doet, het vergt kennis en expertise om op een juiste manier een HR afdeling te runnen.

Welk geloof past bij je organisatie?

Is dat georganiseerd HR en richtlijnen en procedures? Of juist happy people, better business management?

De afgelopen jaren heb ik diverse scale-up organisaties mogen ondersteunen op het vlak van HR en People & Culture. Daar waar de ene scale-up heel sterk kiest voor het neerzetten van een strak georganiseerd HR-beleid, gaat de andere scale-up voor een People & Culture beleid. Een beleid met onbeperkte vakantiedagen en mogelijkheden om een wereldreis te maken en van daaruit te werken. Het heeft geen verdere uitleg nodig, dat het verschil tussen beide alles te maken heeft met cultuur, leiderschap, vertrouwen, waar verantwoordelijkheden liggen en competenties van medewerkers.

Om HR bij een scale-up organisatie vorm te geven, is het belangrijk dat je in staat bent om als sparringpartner te fungeren voor de de directie. Je hebt feeling met wat er leeft op de werkvloer en weet wat er nodig is om te zorgen voor happy people. Maar je hebt ook feeling met de organisatie en snapt wat er nodig is om de organisatie klaar te stomen voor de volgende groeifase. Hier heb jij je eigen visie op en deze weet je te vertalen naar een plan.

Zien wat er écht nodig is

Je bent geen HR-professional die trucjes geleerd heeft en toepast maar je ziet wat er écht nodig is en organiseert het. Je gaat het gesprek aan met de directie en bent in staat toe te passen wat er voor elke fase nodig is.

Dat vraagt om conceptueel kunnen denken, een analytische blik én een strategische visie. Maar ook zeker coachvaardigheden en feeling met de werkvloer. Stevig in je schoenen staan én belangen goed kunnen vertegenwoordigen.

Ben je HR-professional bij een scale-up organisatie, en merk je dat je toe bent aan de volgende stap? Wil je, je persoonlijk én vakinhoudelijk ontwikkelen om met de organisatie mee te kunnen groeien naar de volgende fase?

Check dan eens mijn gratis online training of vraag een kosteloze strategiegesprek aan.

Speciaal voor HR-professionals die willen doorgroeien.

Gratis online training:
Het geheim van succesvol HRM

Wil jij in 7 stappen leren hoe succesvolle HR-professionals verandering brengen binnen de organisatie, met focus, structuur en een duidelijke HRM-strategie?

Gerelateerde artikelen

Skip to content