Op het gebied van HRM kunnen we veel leren van Coolblue. Wat precies? Je leest het hier!

Coolblue, ooit begonnen als studentenbedrijf en nu een webwinkel met veel specialismen. Inmiddels opent Coolblue ook de ene na de andere fysieke winkel.

Het doel van Coolblue?

Klanten blij maken. Klanttevredenheid staat bij alles wat Coolblue doet op nummer 1.

Collega’s worden gezien als vrienden

Dat is de kracht van Coolblue. Waarom? Omdat je bij je vrienden helemaal jezelf kunt zijn en je dus niet anders voor hoeft te doen. Omdat een stropdas en pak niet nodig is. Omdat de basis van vriendschap vertrouwen is en Coolblue veel vertrouwen geeft aan haar medewerkers.

Verantwoordelijkheden liggen zo laag mogelijk in de organisatie zodat je geen 4 handtekeningen hoeft te halen als je een goed idee hebt. ‘Niet lullen maar poetsen’ is de mentaliteit.

Maar naast dat Coolblue bij klanten zo goed bekend staat, wil ook bijna iedereen er graag werken. Hoe kan dit?

Wat doet Coolblue wat andere werkgevers niet doen of waar andere werkgevers nog wat van kunnen leren? Wat doen zij op het gebied van HRM, leiderschap en management anders dan anderen?

Ik deel de 11 secrets van Coolblue op het gebied van HRM:

1. Vertrouwen

Verantwoordelijkheden liggen bij Coolblue zo laag mogelijk in de organisatie zodat medewerkers zelf zoveel mogelijk beslissingen kunnen nemen om zo te zorgen voor een tevreden klant én zelf meer voldoening te ervaren. Coolblue streeft naar maximale autonomie.
Check: hoeveel vertrouwen en autonomie geef jij aan je medewerkers?

2. Informele cultuur

De informele cultuur zorgt er voor dat medewerkers zichzelf kunnen zijn waardoor hun creatieve ideeën nog beter tot uiting komen. Geen stropdassen en pakken. Gewoon zijn zoals je bent, net zoals bij je vrienden.
Werkgever: hoe goed kunnen medewerkers zichzelf zijn en hoe informeel is de cultuur binnen jouw organisatie?

3. Creatieve werkomgeving

Ken jij een werkgever met een ballenbak, picknicktafel in de kantine, tafeltennistafel, een junglekamer met lianen én een heuse studiefabriek waar talenten nog verder tot ontwikkeling worden gebracht? Een superstrak kantoor wat heel open is en veel glas heeft. Vergaderkamers van glas, zodat iedereen lekker mee kan kijken. Waarom? De filosofie is: omdat je je hierdoor tijdens een sollicitatiegesprek of een onderhandeling gewoon relaxter voelt en je hierdoor beter presteert. En om de open werkcultuur te stimuleren.
Een ballenbak gaat misschien te ver, maar wat doe jij om te zorgen voor een creatieve en open werkomgeving?

4. Verwonder je klanten

De extreme klantgerichtheid van Coolblue zorgt ervoor dat ze het zo bijzonder goed doen. Dit zie je terug in alles. Van de uitstekende service tot de toffe teksten op de dozen tot aan de werkenbijcoolblue.nl website met een heuse ‘droombaangenerator’. Alles om de klant, dus ook de sollicitant, zo snel, makkelijk en plezierig mogelijk te helpen.
Hoe makkelijk, plezierig en snel kunnen sollicitanten bij jouw organisatie solliciteren?

5. Fun

Plezier hebben heeft een heel grote rol. Humor. Dit zie je terug in de creatieve werkomgeving en de geslaagde 1 april grappen. Als medewerkers onderling fun hebben, dan merkt je klant dit ook. Als je medewerkers vrolijk zijn, dan stralen ze dit uit naar de klanten. Medewerkers gooien er daardoor graag een schepje bij bovenop. Veel werkgevers denken helaas nog dat plezier hebben onprofessioneel is. Blije medewerkers presteren beter, dit zorgt voor een betere motivatie, minder verzuim en verloop, meer rendement en nog heel veel meer.
Werkgever, hoeveel ruimte is er voor fun en plezier binnen jouw organisatie?

6. Eigen HRM opleidingsacademie

Studiefabriek in de termen van Coolblue. Je wordt opgeleid om door te groeien. De studiefabriek is dé plek waar je naartoe gaat als je iets nieuws wilt leren of als je jezelf wilt ontwikkelen. Er zijn veel trainingen te volgen en er wordt vooral erg gekeken naar wat medewerkers nodig hebben. Starters leren bijvoorbeeld hoe ze omgaan met hun tijd, hoe ze feedback geven etc. Leidinggevenden leren hoe ze moeten leidinggeven. Altijd met een groep collega’s die hetzelfde willen leren. Leren van eigen medewerkers, van de eigen experts. Als eigen academie, met ‘Coolblue-saus’ zoals ze het noemen bij Coolblue. ‘Elke dag een beetje beter worden’. Vooral geen schoolbankgevoel en luisteren. Theorie krijg je bijvoorbeeld van tevoren zodat je dit op je mobiel of laptop alvast kunt bekijken. Als je dan daadwerkelijk de studiefabriek binnen stapt is het vooral heel veel actie, doen en oefenen. Praktijk! Vastroesten in je functies is er dus niet bij.
Werkgever: wat doe jij om opleiding en ontwikkeling te stimuleren?

7. Ambitie en drive worden gezien

Er zijn altijd doorgroeimogelijkheden. Heb je wat hulp of ondersteuning nodig, dan ga je naar de studiefabriek. Niet omdat HR of een manager dit wil, maar omdat medewerkers dit zelf willen.
Zie jij de ambitie en drive van je medewerkers en ondersteun je in de ontwikkeling?

8. Een ‘love’ motto

Elke dag een beetje beter en alles voor de glimlach. Dat is Coolblue en daar streven ze naar. Eindbaas Pieter Zwart stimuleert dat ook met alles. Als dat de tone at the top is, dan kan het toch niet anders dan dat de hele organisatie dat merkt? Dat klopt! Voor een motto zoals ‘elke dag een beetje beter’ of ‘alles voor de glimlach’ kom je als medewerker nu eenmaal liever je bed uit dan voor ‘meer winst voor aandeelhouders’.
Heeft jouw organisatie een ‘love’ motto waardoor de betrokkenheid en motivatie van je medewerkers wordt vergroot?

9. Complimenten en positieve aandacht

Trots op medewerkers wordt bij Coolblue vaak uitgesproken. Net zoals het delen van succesverhalen. Storytelling door medewerkers waardoor zij zich gewaardeerd voelen en andere medewerkers weer aanzetten tot positiviteit, creativiteit etc.
Hoeveel complimenten en positieve aandacht wordt er in jouw organisatie gegeven aan medewerkers?

10. Startersfuncties

Op de klantenservice, om vanuit daar door te groeien. Medewerkers leren op de klantenservice alle basiszaken zoals hoe klanttevredenheid, klantgerichtheid en service werkt bij Coolblue. Hierdoor leggen ze een goede basis om door te kunnen groeien naar andere functies.
Hoe goed werk jij de mensen in binnen je organisatie? Heb je een introductiebeleid?

11. Maximaal digitaliseren

Coolblue maakt het voor haar klanten, medewerkers én sollicitanten zo makkelijk, plezierig en snel als mogelijk. Ook hiervan kunnen we nog wat leren op het gebied van HRM. Hoewel veel werkgevers steeds meer digitaal doen, heeft nog maar circa 50-60% van alle organisaties een digitaal personeelsdossiers en de mogelijkheid voor medewerkers om online zaken te regelen.
Heb jij de HRM-processen in je organisatie al gedigitaliseerd waardoor jij je kunt focussen op écht belangrijke zaken zoals de eerste 10 secrets? 

Heb ik je weten te inspireren met de 11 HRM secrets van Coolblue waardoor zoveel medewerkers graag bij Coolblue willen werken.

Ik ben benieuwd met welke secrets ik jou heb weten te inspireren en welke jij ook kunt toepassen in jouw organisatie.

Coaching en advies

De kennis en ervaring die ik heb opgedaan door mijn werk als HR-expert op het vlak van modernisering van HRM, kom je stap voor stap tegen in mijn coaching en advies. Ben jij ondernemer of HRM-er en heb jij hulp of ondersteuning nodig om succesvoller te zijn HRM? Klik hier om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.

Gratis online training voor HRM-ers

Ben je benieuwd geworden naar mijn werkwijze? In mijn programma neem ik je in 7 stappen mee naar succesvol HRM. Check hier mijn (gratis) online training voor HRM-ers.